De eerste 1000 dagen van een kind

De eerste 1000 dagen van een kind

Heb je weleens van de “eerste 1000 dagen” gehoord? Wist je dat deze periode de basis legt voor het verdere leven van je kind en dat borstvoeding hierin een sleutelrol speelt? Het spreekt dus voor zich dat we meer aandacht aan deze 1000 dagen zouden moeten geven.

Unicef kwam in 2010 met dit concept van de “eerste 1000 dagen”. Deze periode start bij de bevruchting en gaat door tot de tweede verjaardag van een kind. Een periode van het leven die ons vormt tot wie we zijn. Dit concept was niet alleen bedoeld om ondervoeding te voorkomen maar ook om de fysieke, mentale, emotionele en cognitieve gezondheid te bevorderen. “Eten, spelen, genieten” zijn de sleutelwoorden: kinderen beschermen, voorlichting geven aan de ouders en ervoor zorgen dat iedereen voor het welzijn en rechten van de mensheid vecht.

Vanaf het prille begin beïnvloedt de omgeving de groei, ontwikkeling en gezondheid van een kind. Investeren in een goede start levert dus enorme winst op voor de gezondheid en het welzijn van toekomstige generaties: het is de slimste investering die we kunnen doen, vanuit menselijk, maatschappelijk en economisch perspectief!

Verreweg de meeste kinderen in Nederland groeien veilig en gezond op. Toch heeft ongeveer 14% van de kinderen in Nederland een ‘valse’ start door een vroeggeboorte, een te laag geboortegewicht of een combinatie van beide. Ministers, gemeenten, geboortezorg en jeugdgezondheidszorg werken daarom samen om de kinderen van vandaag en de volwassenen van morgen betere kansen te bieden.

Je eigen gezondheid en die van je baby verbeteren

Als je van plan bent een gezin te stichten of als je al zwanger bent, is het van belang om goed voor jezelf te zorgen. Niet alleen voor je eigen gezondheid maar ook voor die van je kindje. Want hoe gezonder je leeft, hoe gezonder de placenta is.

  • Probeer als eerste alcohol, nicotine en drugs te vermijden
  • Zoek zoveel mogelijk frisse lucht op. Voor mensen die in de stad wonen is dit soms een uitdaging, maar het vinden van een balans hierin doet weldaden.
  • Wees voorzichtig met het innemen van medicatie of homeopathie en vraag altijd advies aan een deskundige
  • Drink zuiver drinkwater en eet zo gevarieerd mogelijk. Een goede balans tussen proteïnen, koolhydraten en gezonde vetten is belangrijk. Geef de voorkeur aan (goed gewassen!) groenten en fruit en vermijd rauw vlees of vleeswaren, sommige vissoorten (roofvissen of rauwe of gerookte vis uit de koeling), rauwmelkse kaas en rauwe eieren en wees gematigd met leverproducten. Denk aan het gebruik van verschillende soorten oliën zodat je een goede toevoeging van Omega’s 3-6-9 krijgt

Als je gevarieerd eet, krijg je in principe alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen. Alleen vitamine D en foliumzuur zijn extra nodig tijdens de zwangerschap.

Als je vegetarisch bent, is het verstandig om vitamine B12 supplementen te slikken.

De stelling “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding werd ruim 2300 jaar geleden al door Hippocrates bedacht en blijft waar.

  • Ga door met sporten en bewegen, belangrijk voor een goede ontwikkeling van de baby in vitro, en neem voldoende rust en slaap
  • Vermijd zo veel mogelijk stres; wordt het je te veel, zoek ondersteuning zodat je zo relaxt mogelijk je zwangerschap doorkomt

Hoe bereid je je het beste op de geboorte van je baby voor?

  • Bespreek zo duidelijk mogelijk je (jullie) wensen met de verloskundige. Schijf indien gewenst een geboorteplan zodat iedereen in je medische omgeving op de hoogte is van wat jullie als ouders als belangrijk beschouwen
  • Wees bewust van wat je baby nodig zal hebben na de geboorte zoals directe en onbeperkte huid-op-huid contact met jou of je partner (mocht je het zelf niet kunnen geven). Het is de beste overgang van zwangerschap naar een leven buiten de baarmoeder. Huid-op-huid contact biedt veiligheid en geborgenheid (zie ook ons artikel hierover, de magie van huid-op-huid contact)
  • Geef je baby de ruimte om bij te komen na de geboorte en de rust om de borst te zoeken, een bijzondere ervaring (zie ook ons artikel over de eerste voeding aan de borst)
  • Mits er sprake is van directe medische interventie hoort je baby onbeperkt bij je te zijn. Deze nabijheid zorgt voor een betere hechting en vergroot je moedergevoel.

Geef de voorkeur aan borstvoeding

  • Wereldwijde gezondheidsorganisaties (Unicef*, WHO*) adviseren zes maanden exclusieve borstvoeding en vervolgens over te gaan op een combinatie van moedermelk met vaste voeding tot ten minste de leeftijd van twee jaar (zie een aantal van onze artikelen erover). Borstvoeding is en blijft de beste voeding. Geen enkele andere vorm van voeding kan de voordelen en samenstelling nabootsen. Moedermelk volgt continu de behoeften van je kindje en past zich volledig aan de verschillende fases van zijn ontwikkeling aan (zie ook ons artikel over de positieve effecten van borstvoeding)
  • Borstvoeding is niet alleen voeding maar biedt je kindje geborgenheid waardoor hij zich sterk en veilig zal voelen en hierdoor een stevig fundament bouwt voor zijn verdere ontwikkeling.
  • Twijfel je nog over het type voeding dat je wilt geven? Volg een voorlichtingscursus over borstvoeding en kijk of het bij jullie ideeën en overtuigingen past. (zie ook ons artikel over de voorbereiding op borstvoeding)

 

Kortom, borstvoeding is één van de belangrijkste items als wij het hebben over de eerste 1000 dagen van een mensenleven. Het is niet alleen voeding maar een manier van leven en opvoeden die heel veel positieve effecten op de gezondheid en op de algemene ontwikkeling van een mens zal hebben.

 

UNICEF: United Nations of International Children’s Emergency Fund

WHO: World Health Organization

 

Merci pour votre inscription