De 3 beste zelfzorgtips voor mama’s tijdens borstvoeding

De 3 beste zelfzorgtips voor mama’s tijdens borstvoeding

Heb jij ervoor gekozen om borstvoeding te geven? Gefeliciteerd! Je geeft hiermee het allermooiste geschenk aan je baby. Ook al is borstvoeding de beste voeding voor het kindje, tegenwoordig wordt het helaas niet altijd meer als de norm gezien in onze maatschappij. Het is dan goed om voorbereid te zijn op kant-en-klare meningen die je om je heen zult horen.

Hoe meer jij aan je kindje geeft, hoe meer plezier en voldoening jij ervan terugkrijgt, ookal heb je niet altijd het gevoel dat het zo is gedurende de eerste paar weken. Jij investeert tijd en energie, je raakt soms moe door de intensiteit van het voeden en van de gebroken nachten. Je hebt tijd nodig om aan dit nieuwe ritme te wennen en ook je productie heeft even tijd nodig om stabiel te worden. Daarom is het belangrijk om goede ondersteuning en begrip van je partner en van je omgeving te krijgen. Aandacht, warmte en steun zijn pilaren die je helpen om door te gaan als je een dipje hebt. Je zorgt voor je kindje, je biedt hem onvoorwaardelijke liefde en voeding en daarom verdien jijzelf ook liefde, aandacht en goede voeding!

  1. Borstvoeding heeft een positieve invloed op je eigen gezondheid en welzijn!

Borstvoeding verlaagt het risico op een aantal ziektes en aandoeningen, zoals borstkanker, eierstokkanker, baarmoederhalskanker, maar ook diabetes, hart- en vaatziektes en osteoporose. Hoe langer je borstvoeding geeft, hoe groter de bescherming wordt; maak er dus gebruik van!

Dankzij de twee belangrijke borstvoedingshormonen prolactine en oxytocine wordt de interactie en binding met je kindje versterkt en wordt je zelfvertrouwen zodanig geprikkeld dat je minder kans maakt op een postnatale depressie (wereldwijd krijgt tien tot twintig procent van de moeders hiermee te maken).

De meeste borstvoedende moeders raken hun zwangerschapskilo’s sneller kwijt doordat zij continu hun lichaam stimuleren voor de aanmaak van melk en goede voedingsstoffen voor de baby. Als je een beetje gezond blijft eten, is de kans groot dat je binnen een paar maanden weer op gewicht zult zijn. Sommige vrouwen ervaren het tegenovergestelde en komen tijdens de borstvoedingsperiode aan. De oorzaak hiervan is een verstoord metabolisme of te veel eten ten opzichte van de werkelijke behoeften.

Zorg dus voor een gevarieerd en gezond eetpatroon, rijk aan micronutriënten die bouwstoffen en energie geven (zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen). Denk ook aan voedingssupplementen zoals vitamine B en C, D en omega 3.

  1. Sporten mag!

Terwijl heel veel mensen denken dat borstvoeding en sporten niet compatibel met elkaar zijn, is: lichaamsbeweging is juist goed. Je moet natuurlijk even geduld hebben in het begin en wachten totdat de baarmoeder en de perineum hun oorspronkelijke stand hebben aangenomen voordat je weer actief wordt. Neem je tijd en rust gedurende de eerste drie maanden, ga eerst voornamelijk met je baby wandelen, geniet van het buiten zijn en zet elke dag een stap verder. Denk vervolgens aan yoga, pilates, zwemmen, dansen, fietsen, actief lopen…alles wat je blij maakt, is goed. Een goed evenwicht tussen de verzorging van je kindje en aandacht voor jezelf is goed voor lichaam en geest. Sporten zorgt ervoor dat endorfine vrijkomt waardoor je rustig en sereen wordt, net zoals dopamine energie geeft en je vermoeidheid vermindert.

Hierbij een paar nuttige tips:

  • Denk altijd aan je houding: rug recht, borsten naar voren en goed ondersteund door een bijpassende beha.
  • Voed het liefst je kindje voordat je gaat sporten zodat je borsten lichter aanvoelen en je geen pijn ervaart.
  • Adem diep in, maak je lichaam vrij van spanning en geef de bloedcirculatie een boost.

 

  1. Verzorging en welzijn: je bent het waard!

Moet ik bepaalde producten vermijden als ik borstvoeding geef?

  • Het is voor de baby belangrijk om de natuurlijke geur van zijn moeder te ruiken en te herkennen. Gebruik daarom niet te veel parfumof bodylotion om ervoor te zorgen dat je eigen geur niet gemaskeerd wordt. Je kan natuurlijk je huid blijven verzorgen maar kies liever voor natuurlijke ingrediënten of oliën. Wees voorzichtig met het insmeren van oliën en vraag desnoods advies bij een deskundige. Wat deodorant betreft, kies liever voor een biologisch, geurloos product of gebruik gewoon niets!
  • Vermijd afslank- en huidverstevigende crèmes vanwege hun chemische samenstelling en kies liever voor een massage bij een therapeut om je lichaam zo efficiënt mogelijk te laten behandelen. Lig liever niet op je buik tijdens de massage zodat je borsten niet platgedrukt worden en de melkkanalen niet afgesloten worden. Daarbij is dagelijkse massage heel belangrijk om de borsten soepel te houden en de productie goed op peil houden.

En als je het durft, zet de kraan op de koude stand na het douchen, heerlijk voor de stevigheid van de huid!

  • Wat je haar betreft, wees erop voorbereid dat het uit kan vallen 2 à 5 maanden na de bevalling (wat normaal is aangezien de zwangerschapshormonen ervoor zorgen dat natuurlijk haarverlies stopt). Kies dan voor een milde shampoo voor je haar, masseer je hoofd om de bloedcirculatie te stimuleren en gebruik eventueel ricinusolie (deze olie is ook heel goed voor je nagels). Stel haarverf en chemische producten tijdelijk uit en kies liever voor een natuurlijke tint.
  • Nagellak is niet aan te raden vooral als je regelmatig de pink aan de baby wilt geven. Als je niet zonder kunt, kies dan voor de meest natuurlijke versie hiervan.
  • Mocht je merken dat je energie minder wordt, denk aan sofrologie ter ontspanning of voor reflexologie die voor energie en balans zorgt.

 

Zoals je merkt, gaat een geslaagde borstvoedingsperiode gepaard met goede aandacht en verzorging voor jezelf. Je kindje is van jou afhankelijk en is tegelijk de weerspiegeling van je gezondheid. Geef jezelf aandacht, verwen jezelf, geniet! Het zal je alleen maar goed doen.

Wil jij je eigen ervaring delen, ben je er ook van bewust dat aandacht voor jezelf heel belangrijk is, deel het dan met ons en met andere moeders op onze social media!

Merci pour votre inscription