Wat kan ik eten tijdens de zwangerschap en wat juist niet?

Wat kan ik eten tijdens de zwangerschap en wat juist niet?

Een evenwichtig voedselpatroon tijdens de zwangerschap is belangrijk voor de gezondheid van jezelf en je baby en zorgt ervoor dat de moedermelk optimaal is wanneer je begint met borstvoeding.

Dit betekent echter niet ‘eten voor twee’. Je zwangere lichaam is nog efficiënter dan normaal in het aanmaken van de energie die je krijgt uit je voeding, en tot de zevende maand van de zwangerschap heb je geen extra calorieën nodig. Vanaf die tijd totdat je bevalt, heb je maar 200 extra calorieën per dag nodig.

Gezond eten tijdens de zwangerschap – en vaak weinig eten – is een goede regel om op te volgen. Dit helpt als je last van misselijkheid hebt of brandend maagzuur hebt en zorgt er ook voor dat jij en je baby zo fit en gezond mogelijk zijn wanneer je met borstvoeding start zodat je baby de best mogelijke start in het leven krijgt

Wat moet ik eten tijdens de zwangerschap?

Ten minste vijf porties fruit en groenten per dag. Eiwitrijk voedsel zoals vis, gevogelte, eieren, soja en peulvruchten. Veel koolhydraten (brood, rijst, pasta, aardappelen, granen) melk en andere zuivelproducten (laag vetgehalte, indien mogelijk) voor calcium. Groene bladgroenten, vlees en peulvruchten voor ijzer

En wat juist niet?

  • Zachte kaas met een beschimmelde korst, zoals Brie en Camembert, blauwe kaas,
  • Paté, met inbegrip van plantaardige paté (deze kunnen de gevaarlijke bacterie listeria bevatten).
  • Niet meer dan twee porties vette vis (zoals verse tonijn, sardines, makreel, forel per week (deze vissoorten bevatten hoge niveaus van kwik die de ontwikkeling van het zenuwstelsel van baby’s beschadigen).
  • Wilde vissen zoals haai of zwaardvis, of meer dan vier blikjes tonijn per week (deze hebben ook hoge niveaus van kwik).
  • Lever of leverproducten (bijvoorbeeld paté of worst (deze bevatten grote hoeveelheden vitamine A, die schadelijk kunnen zijn voor de ongeboren baby).
  • Rauwe schelpdieren, om het risico op voedselvergiftiging te voorkomen

Kan ik alcohol drinken tijdens de zwangerschap?

Alcohol komt in de bloedbaan van de ongeboren baby terecht via de placenta en te veel alcohol kan hem ernstig schaden. Probeer het drinken van alcohol te echt voorkomen als je zwanger bent of probeert zwanger te worden. Het drinken van alcohol kan je vermogen om zwanger te worden beïnvloeden.

Kan ik koffie drinken tijdens de zwangerschap?

Hoge inname van cafeïne kan leiden tot een laag geboortegewicht van de baby, of zelfs een miskraam. De richtlijn van NHS is om niet meer dan 200 mg per dag te nemen. Vergeet niet dat chocolade, cola en energiedrankjes cafeïne bevatten, evenals thee en koffie. Een blikje cola bevat ongeveer 40 mg cafeïne, en een reep pure chocolade van 50 gram bevat ongeveer 50 mg. Melkchocolade bevat ongeveer half zoveel cafeïne als pure chocolade.

Cravings

Er is al veel onderzoek gedaan naar de oorzaken waarom vrouwen tijdens de zwangerschap hunkeren naar bepaald voedsel, maar het is nog altijd een beetje een mysterie! Dus we weten niet waarom sommige vrouwen zich te goed doen aan grote potten met augurken of meer zin hebben in aardbeien met slagroom.

Wat we wél weten is dat het tot op zekere hoogte wordt veroorzaakt door de hormonale veranderingen in je lichaam, en de onbedwingbare trek kan verschillende vormen aannemen. Er is ook een theorie die stelt dat snoepen een manier is van je lichaam om je te vertellen wat je lichaam nodig heeft. Als de moeder bijvoorbeeld verlangt naar een hamburger en een bord frietjes, kan haar lichaam wellicht meer eiwitten, natrium of kalium nodig hebben.

Studies hebben ook aangetoond dat vrouwen de neiging hebben om constant dezelfde soorten voeding te eten. Het populairst zijn zoete dingen, vervolgens zoute dingen en dan kruidige ​​dingen.

Ongeacht je eigen voorkeur, probeer een balans te vinden om een gezonde en evenwichtige voeding te verzekeren.

 

Merci pour votre inscription